ADHD jako dar
ADHD = Attention Deficit Hyperactivity Disorder – porucha pozornosti s hyperaktivitou
Největší dar, který můžeme dát dětem, je ten, že očekáváme jejich úspěch.
Dítě se vidí skrze naše brýle a když v něj dospělý věří, bude si věřit i ono samo a stane se zdravým a šťastným dospělým, který umí fungovat ve společnosti. Proto neberme to, co je dnes nazýváno ADHD, jako poruchu, ale jako živoucí dar pro naši společnost a kulturu.
Děti s ADHD :
- jsou entuziastické
- jsou kreativní
- jsou nesystematické
- mají nelineární myšlení (mohou docházet k nečekaným objevům a závěrům)
- jsou inovativní
- rychle chápou nové věci
- jednoduše je přitáhne nějaký nový stimul
- jsou schopny neobvyklého zaměření pozornosti
- neustále „skenují“ prostor (všimnou si i věcí, které my nevnímáme)
- jsou odhodlané
- vyvolávají změnu
- jsou přítomné
- jsou zvědavé
- jsou výstřední
- jednoduše je něco začne nudit
- jsou impulzivní
- jsou podnikavé
- mívají rychlé reflexy a daří se jim ve sportu
- jsou energické
- dokážou rychle jednat
- rychle se přizpůsobí
- když se soustředí, dokážou mnoho
- hledají nové a originální cesty
Další články
Často se díky tomu stávají výzkumníky, badateli, vynálezci, objeviteli, lídry…
Děti se ale v naší kultuře mnohdy nacházejí v prostředí, kde jsou nucené pracovat pod nátlakem a cítí se ohroženě – jsou vtěsnané do třídy či práce, která jim nevyhovuje. Když v nich včas nepoznáme jejich dary a nezajistíme jim vhodné prostředí, budou si o sobě myslet, že jsou v nepořádku, narušené, neschopné a povede to k hlubokým zraněním a ztrátě sebeúcty.
Dnešní škola často z dětí dělá budoucí poslušné zaměstnance. „Normální“ děti, které tam zapadají, jsou více systematické, opatrné, pečlivé, zaměřené na detaily a méně riskují.
Děti s ADHD ve škole těžko snášejí rutinní činnosti, pozorné poslouchání, mechanické opakování, dlouhé sezení, učení se nazpaměť apod.
Také by asi byly jednou špatnými účetními či manažery, ale mohou být úžasnými záchranáři, doktory, piloty bojových letadel, podnikateli, nebo například prodejci.
Jsou to rození inovátoři a mají úspěch v oblastech, kde je potřeba změna, kde je plno výzev a hodně aktivity. Mohou být v životě úspěšní, pokud jejich sebedůvěra v dětství zůstane nenarušena.
Hartmann (2015) ve své knize říká, že děti s ADHD by byly skvělými lovci a ostatní děti úžasnými prvními zemědělci. Náš aktuální školní systém je ale systém zvýhodňující zemědělce. Lovecká impulzivita, snadné odvedení pozornosti a ochota riskovat se tam necení. V následující tabulce shrnuje, jaké jsou znaky ADHD, jak je mohli využívat lovci a jak se oproti tomu staví chování zemědělce:
znaky z úhlu pohledu poruchy | znaky z úhlu pohledu lovce | opačné znaky z úhlu pohledu zemědělce |
krátkodobé udržení pozornosti na jednu věc | neustálé monitorování okolí; schopnost udržet pozornost, jen pokud je něco opravdu zajímá | pozornost není snadno odvedena od úkolu |
neschopnost plánování, dezorganizace, impulzivita | schopnost v momentě zahájit lov | schopnost udržet stabilní úsilí |
zkreslená představa času, špatný odhad jak dlouho bude co trvat | flexibilita; připravenost rychle změnit strategii | cílevědomá organizace; dlouhodobé strategie |
netrpělivost | neúnavnost, schopnost energicky vystartovat za nějakým cílem | načasování, plnění úkolů včas, ve správném tempu a rytmu |
neschopnost převádět slova na koncepty a naopak (může být i porucha učení) | vizuální – konkrétní myšlení; jasná vidina konkrétního cíle, i když pro něj chybí slova | trpělivost, ochota čekat; povědomí o tom, že na dobré věci je třeba si počkat |
potíže s dodržováním pokynů | nezávislost | týmový hra a spolupráce |
denní snění | znuděnost všedními úkoly; radost z nových myšlenek, vzrušení | soustředění na detaily, péči, dokončení práce |
jednání bez ohledu na následky | ochota riskovat a postavit se nebezpečí | opatrnost |
nedostatek slušného chování | nedostatek času na zdvořilosti, když je třeba dělat rozhodnutí a konat | pečování, vytváření a podpora společenských hodnot |
Velmi doporučuji tuto knihu, ze které jsem čerpala:
Hartmann, T. (2015). ADHD and the Edison gene: A drug-free approach to managing the unique qualities of your child. Rochester: Park Street. 978-1-62055-506-4
Co já osobně na těchto dětech miluji, je to, že vás nenechají ustrnout. Jsou neustálým motorem seberozvoje a sebepoznání. Kdybych syna neměla, v životě bych nevyrobila Kartičky emoční první pomoci, ani E-book o emočním mistrovství, ani bych nepomáhala lidem skrze individuální terapeutická sezení.
A taky obdivuji jejich kreativitu a vnitřní moudrost.
Malý příklad za všechny:
Zpráva pro rodiče dítěte ADHD je : ,,Zrychli! Život je krátký, nedumej… ochutnávej život, ať ti neuteče mezi prsty!“
O autorce
Mgr. Petra Kolafa
Můj život je zasvěcen vztahům a dvěma úžasným, energickým synům, kteří jsou vzděláváni doma, přičemž jeden z nich čelí výzvě ADHD a je bez medikace. Tato cesta mi poskytuje hluboké poznání a nepřetržitou motivaci pro osobní růst a práci s emocemi. Proto si moje duše vybrala věnovat se Terapii, Józe a kreativitě. VÍCE SI MŮŽETE PŘEČÍST / POSLECHNOUT ZDE.
Úvodní 30 minutové sezení zdarma si rezervujte zde
Stáhněte si zdarma:
Karty
emoční první pomoci
Co pro sebe můžete udělat, abyste se přepnuli do stavu uvolnění a léčení?
Vytiskněte si kartičky, rozstříhejte, zamíchejte a vytahujte ve chvílích, kdy vás emoce přemůžou.
Stáhněte si Karty emoční první pomoci ZDARMA I VY
Ochrana osobních údajů. Obchodní podmínky. O autorce.
Copyright ©2023 Petra Kolafa. Všechna práva vyhrazena.
Přidejte se mezi nás: